Sunday 19 April 2015

Pandangan Orang Tidak Semestinya Betul

Beberapa hari lepas saya telah menonton satu rangcangan realiti di televisyen secara tidak sengaja iaitu "The China Brain". Rancangan ini adalah untuk mencari "intelectual talent" di seluruh China untuk dicungkil bakat dan diketengahkan.

Apa yang menarik minat saya adalah pada seorang remaja OKU iaitu Zhou Wei yang datang dari kawasan perkampungan kecil yang mempunyai bakat yang amat luar biasa. Dia mempunyai masalah mental tetapi Allah kurniakan mental yang amat luar biasa. Macam mana pula tu? Pelik kan! Betul dia mempunyai masalah dengan mental yang menghadkan pergaulan dan pergerakkannya tetapi dia dianugerahi Allah minda yang cergas dalam matematik dimana dia mampu menyelesaikan kira-kira yang sangat susah dengan mencongak. Hebat bukan.

Cabaran yang perlu diselesaikan oleh beliau adalah menyelesaikan soalan matematik hanya dengan menconggak tanpa menggunakan sebarang alat bantuan. Dia telah diberikan soalan matematik  yang mempunyai 14 ke 16 angka dan dengan mudah dia dapat menyelesaikannya dalam masa kurang dari 1 minit. Menitis air mata melihat kebesaran anugerah Allah pada diri remaja ini.

Zhou Wei sangat gemar bermain dengan kalkulator, belajar setakat darjah 5, tetapi Allah menganugerahi mental yang cukup luar biasa. Tetapi. memang sudah lumrahnya manusia walau dimana jua, akan menganggap insan sebegini sebagai terencat dan bodoh sehingga dia tidak mempunyai keyakinan diri dan sentiasa tunduk malu.

Apa yang tersurat pada pandangan saya setelah melihat rancanan ini?

Allah telah menarik sesuatu nikmat, tetapi Dia juga telah menggantikan dengan nikmat yang lain dari pandangan yang berbeza. Jika kebanyakkan rakan dan orang kampungnya melihat beliau sebagai orang yang terencat dan bodoh tetapi dari sudut pandangan orang lain yang boleh menghargai melihat beliau dengan perasaan kagum dan teruja yang tidak terhingga.

Oleh itu, sekiranya kita di datangi dengan pandangan orang yang negatif, biarkan sahaja, kerana itu adalah satu pandanagan sahaja kerana pandangan itu juga tidak semestinya betul. Mungkin orang lain akan melihat dari sudut pandang yang berbeza. Yang penting adalah pandangan diri kepada diri  kita sendiri kerana setiap pandangan akan menghasilkan tindakan untuk berjaya. Mudah-mudahan kita akan sentiasa berpandangan positif dari sudut yang berbeza. Orang selalu kata "Think out of the box" tetapi pada saya, kotak itu sendiri tidak perlu wujud kerana akan lebih menyesakkan dan kita akan lebih terikat. Pandanglah dari sudut yang berbeza dari kebiasaan. Pandang diri sendiri, cari kekuatan dan realisasikan dengan setiap tindakan yang diambil. 

Semoga sentiasa positif dalam apa jua keadaan.


No comments:

Post a Comment