Saturday 4 April 2015

Barang-barang yang perlu di bawa semasa travel ke Jepun




Kali ini saya nak kongsikan pengalaman saya ke jepun sebagai trainee di AIST. Sekarang kan musim sakura @ Hanami season. Teringat lah balik cerita dua tahun lepas, baru nak kongsi. Sebab 2 tahun lepas tak ada blog lagi so sekarang baru nak tulis takut-takut nak pergi ke sana lagi. Nanti dah tak ingat. Tempat yang lebih spesifik saya perlu di tuju adalah Tsukuba. Pernah dengar ke tempat ni. Sejujurnya, saya pun jarang dengar sebelum ni. Tapi disebabkan terpaksa berkursus ke sana selama sebulan. So kena lah minta tolong En. Google. Banyak juga la yang En. Google bagi tahu.


Apa barang-barang yang perlu di bawa ke sana untuk berkampung ni selain pakaian. Sy kongsikan sedikit yer.

Pasport dan visa - Sila dapatkan visa untuk jadi trainee di sana ye. Contohnya, attachment di AIST. Ini senarai yang perlu ada untuk visa application boleh rujuk Japan Ambassy:


  • Original Passort
  • Isi borang yang disediakan (boleh download dari Japan Embassy website)  
  • Satu gambar ukuran 4.5x4.5 cm (Latar belakang putih) attach pada borang
  •  Surat tawaran dekat mana kita buat attachment tu. Original dan photocopy.

  • Passport boleh collect lepas 2 hari bekerja. Suruh la siapa-siapa ambil kalau malas nak pergi embassy lagi.



Foldable bottle & Tisu basah – Sgt penting bila kita keluar jalan-jalan tau. Sebab dekat sana di tempat-tempat tertentu toilet kebanyakkannya tiada air pancut nak beristijak. Air ada tapi dekat sinki sahaja. Tak nak bawa dari sini pun boleh. Boleh beli di kedai 100yen shop. Murah jer kat sana. Harganya Cuma 105yen lebih kurang RM3+ jer. Ikut lah currency semasa. Kalau tak nak beli pun boleh guna la botol mineral yang ada. Mana-mana yang mudah ok.


Baju sejuk, muffler, sarung tangan, long john – ni kalau pergi musim sejuk. Long john tu kalau boleh cari yang selesa tak gatal, maksudnya yang 100% cotton. Yang saya beli dulu 50% polyester and 50% cotton. Sangat tidak selesa, tak pakai pun long john ni, nasib baik bawa inner cotton yang beli dekat pasar malam, dah la murah selesa pula..hehehe.tapi ikut la mana-mana yang berpatutan.


International Extention plug – Di Jepun voltage hanya 110Mw sahaja, tak sama dengan Malaysia. Kalau laptop dan telepon selalunya, In Shaa Allah boleh charging.  Tapi saya tak boleh charging kamera direct pada plug. Masa mula-mula sampai dulu tak tahu, charging la dekat plug dinding satu malam, Esoknya, nak keluar ronda-ronda Tokyo, baru ambik 2 keping gambar bateri dah exhausted. Tension ya ampun..Lepas tu, saya charging kamera guna laptop. Mungkin sepatutnya bawa converter..hahaha


Makanan – Bawa makanan yang ready to eat yang mudah. Contoh sambal ikan bilis, serunding daging/ayam (paket kecik-kecik), Maggie, brahim atau apa-ape je lah. Asal kenyang. Ada yang kata tak selera makan makanan orang Jepun. Kembang tekak. Tapi saya jenis yang suka makan takut lapar..hahaha.. so, tak ada lah masalah sangat. Orang lain balik kurus, sy balik sama jer saiz. Ohh ya..rata-rata yang pergi sana akan berpuasa..ini lah masanya yang sangat sesuai ganti puasa bagi yang perempuan dan puasa sunat bagi lelaki..Kalau nak berjimat. Jika tempat tinggal disediakan oleh JICA, sarapan pagi akan disediakan, kita cuma perlu sediakan makan tengahari dan malam je. Kebanyakkan orang akan tapau separuh sarapan pagi untuk makan tengahari. TAPI..sebenarnya, dilarang bawa makanan ke luar dari dewan makan, so kalau nak tapau tu pandai-pandai ye,  duduk la belakang-belakang sikit.


Ubat-ubatan (Panadol, Ubat cirit birit dan minyak angin) – Ubat-ubatan di sana mahal, so bawa la ubat-ubatan yang simple ni. Mana tahu tetiba sakit kepala ke, cirit-birit ke telan aje lah.


Pelembab – sangat perlu terutama kalau kena pergi sana time winter. Kulit akan jadi sangat kering dan merekah-rekah. Jadi, bawa la pelembab yang sesuai.


Ok dulu. Nanti saya tulis lagi pengalaman jadi trainee di sana, macam mana disiplin orang jepun dan keseronokkan bekerja bersama mereka. Sangat-sangat berbeza.

No comments:

Post a Comment