Tuesday 21 April 2015

Ibu Masih Tengok Kartun

(Gambar google)

Ibu ayah masih tengok kartun lagi? Kalau saya jawapannya, "Ya". Mana tidaknya setiap hari saya akan membenarkan anak-anak menonton kartun selama 2 jam, maka ibu pun tidak terkecuali untuk menonton bersama.

Saya lebih gemar menonton sambil bergembira bersama anak-anak, menjadikan waktu menonton waktu yang paling menyeronokkan. Tetapi macam mana nak seronok kalau asyik ulang cerita yang sama berulang kali. Ini dilema ibubapa dengan anak-anak sampaikan tiada  ruang untuk menonton berita atau rancangan kegemaran. Saya memang akan menghadkan masa anak-anak menonton kartun. Memang mereka akan mengamuk tetapi ibubapa perlu kental tambahan pula ibu yang bekerja dari rumah seperti saya. Untuk mengatasi anak tantrum dan tip-tip yang saya gunakan boleh lihat entri sebelum ini.

Walaupun setakat menonton kartun, banyak yang boleh kita jadikan panduan kepada anak-anak. Jika watak-watak kartun itu baik katakan kepada anak-anak, ini yang patut mereka lakukan. Jika banyak aksi kartun yang ganas-ganas atau tidak senonoh perlulah di jauhi oleh anak-anak. Ini kerana usia kurang 7 tahun adalah masa mereka menyerap  dengan mudah semua yang dilihat dan tersimpan di dalam memori. Jadi perlakuan-perlakuan yang tidak wajar perlu mendapat panduan daripada ibubapa.

Jadi ibubapa tidak meninggalkan anak-anak bersendirian semasa menonton kartun kecuali yang memang sudah diketahui tiada unsur-unsur negatif.


No comments:

Post a Comment