Friday 17 April 2015

Kesan gajet sebagai pengganti ibubapa

Dunia yang semakin moden seperti sekarang tidak sah jika ibubapa tidak mempunyai gajet seperti telefon pintar, tablet, notebook, laptop dan lain-lain lagi. Pada lumrahnya, gajet ini adalah kepunyaan ibubapa untuk memudahkan urusan seharian, tetapi kita mesti tidak sampai hati jika anak asyik merenggek mahukan gajet-gajet ini untuk bermain. 

Keburukkan gajet terhadap anak.

Ibubapa sering menyogokkan anak-anak dengan gajet, supaya anak-anak mereka leka bermain dan tidak mengganggu mereka. Ini sangat sering berlaku di dalam masyarakat kita. Doktor peribadi saya juga pernah menyarankan teknik ini semasa saya diserang penyakit Bell's Palsy beberapa bulan lepas supaya anak-anak tidak membuat bising. Jika untuk jangka masa pendek, mungkin boleh tetapi akan memberi kesan yang buruk bagi jangka masa panjang.

Jika anak sering disogokkan dengan gajet di tambah pula dengan internet setiap hari, lama-kelamaan anak akan lebih cenderung bermain sendiri. Bagi mereka, gajet lebih menyeronokkan berbanding berbual dengan ibubapa. Disebabkan kesibukkan ibubapa bekerja saban hari, mereka kurang ada masa untuk berbual dengan anak-anak tentang aktiviti mereka sehari-hari.

Perkara sebegini apabila dibiarkan berpanjangan akan mengakibatkan anak berfikir bahawa peranan ibubapa adalah tempat untuk mereka mendapatkan wang dan tidak lebih daripada itu. Mereka hanya bercakap dengan ibubapa jika mereka inginkan wang dan ianya berhenti di situ. Yang lebih menakutkan lagi setelah mereka dewasa dan sudah mempunyai pendapatan mereka sendiri mereka akan mudah melupakan kedua ibubapa mereka.

Ini yang cuba kita perbaiki. Bermula seusia muda, dengarilah anak-anak yang sedang membesar walaupun kadang-kadang kita tidak faham apa yang mahu diperkatakan. Jangan sesekali biarkan gajet mengambilalih tanggungjawap sebagai ibubapa. Sentiasalah peluk dan sentuh anak-anak supaya mereka menganggap kita sebagai insan yang paling bermakna dalam hidup mereka. Inn Shaa Allah.

 .

No comments:

Post a Comment