Tuesday 14 April 2015

Hebatnya Pelukkan Si Ayah

Teringat ceramah yang saya pernah pergi 2 tahun lepas anjuran Jabatan. Tajuknya cukup ringkas "Ibupaba Cemerlang" oleh ustaz Zahazan Mohamad, tetapi perlaksanaannya sangat sukar. Kadang-kadang kita sebagai ibubapa terlepas pandang hal-hal kecil berkaitan dengan anak-anak yang sangat memberi impak besar kepada tingkah laku mereka semasa dewasa.


Ya..semestinya setiap anak yang lahir adalah tersangat istimewa. Anugerah Allah yang tidak ternilai harganya dan menjadi idaman setiap pasangan yang berkahwin. Tugas ibubapa bukan setakat memberi kesenangan dan kemewahan kepada anak-anak tetapi lebih daripada itu. Ibubapa sering terlupa, anak-anak lebih memerlukan kasih sayang daripada kemewahan semata-mata. Saya juga tidak terlepas daripada kekhilafan ini.

Apa yang penceramah tu cuba sampaikan adalah:

Ibubapa perlu memberi perhatian sepenuhnya sebelum usianya 6 tahun. Tunjukkan kasih sayang kepada anak-anak dengan pelukkan dan sentuhan. Dengan pelukkan dan sentuhan anak-anak akan merasa lebih disayangi dan menjadi anak yang berketerampilan apabila dewasa. Pelukkan siapa yang lebih hebat? Ibu ke ayah? Sebenarnya pelukkan ayah yang lebih hebat auranya. Anak yang selalu dipeluk dan bergusti dengan ayah akan menjadi anak yang lebih berjaya. Jadi, para ayah di luar sana luangkan lah masa anda untuk memeluk anak ye. Hasilnya bukan sekarang tetapi apabila mereka dewasa nanti. Tambahan pula, anak yang mendapat kasih sayang sepenuhnya tidak banyak karenah dan lebih bertanggungjawap.

Semasa ceramah, ustaz ada memanggil seorang staff sebagai contoh. Ustaz terus bersalam dan peluk staff tersebut. Terus ustaz kata, "Saudara ni kurang kasih sayang". Habis satu dewan tergelak, kami ingatkan ustaz berseloroh tetapi memang betul apa yang ustaz kata. Ustaz bertanya masa silam staff tersebut, dan dia mengaku dia kehilangan ayah sejak umurnya setahun kemudian ibunya berkahwin lain. Dia memang tidak pernah dipeluk oleh insan yang bergelar ayah selama hayatnya. Cuba bayangkan betapa berkuasanya pelukkan si ayah. Pelukkan ayah mampu membina keyakinan diri anak-anak. Jadi jangan sia-siakan. 

Saya faham, zaman sekarang kebanyakkan ibubapa bekerja 8am-5pm atau lebih. Memang penat, memang stress, sebab saya juga pernah mengalami hal yang sama. Cubalah cari mana-mana waktu yang berbaki untuk anak-anak. Contohnya, masa nak ambil anak di Taska atau pengasuh boleh je terus peluk anak-anak dulu sambil tanya aktiviti yang mereka lakukan. Atau semasa drive balik rumah, boleh bergurau senda dengan anak-anak, sambil menyanyi bersama. Curilah sedikit waktu untuk anak ye.


Ok. Sampai sini dulu. Nanti saya kongsi lagi pada yang sudi membaca.





No comments:

Post a Comment