Friday 24 April 2015

Nukilan Untuk Sahabat Selamanya

Entri kali ini adalah berkaitan dengan sahabat. Mesti ramai yang ada kawan kan? Tetapi berapa ramai yang kita panggil dia sebagai sahabat. Sahabat adalah insan yang ada semasa susah senang tangis tawa. Sahabat baik sentiasa ada pada waktu kita dalam kesusahan kerana kalau setakat kawan belum tentu akan membantu bila kita susah. Kadang-kadang sahabat tidak perlu sentiasa di depan mata tetapi cukup sekadar mendoakan yang baik-baik untuk sahabatnya.

Ada sesetengah sahabat, bila berkawan baik, dan bila kita meminta tolong, dia menggap kita menggunakan mereka. Betul ke semua orang macam ni? Atau itu hanya pandangan dia sahaja. Tetapi pada saya bila bersahabat perlu bersifat telus. Sangat-sangat telus supaya tidak perlu bersakit hati dikemudian hari. Akhirnya tidak mahu bersahabat lagi. Contohnya, bila seorang sahabat memang memerlukan pertolongan dan kita tidak mahu tolong dia. Cuba katakan terus terang kepada dia, "Saya tidak boleh tolong, minta maaf". Saya pasti sahabat yang meminta tolong itu pun faham dengan situasi kita. Tetapi bila kita tak sudi untuk menolong tapi kita buat juga, akhirnya kita sendiri yang akan sakit hati dan tidak berpuas hati. Akibatnya, kita kata "dia menggunakan kita", tanpa sahabat itu tahu apa sebabnya. Mungkin pada masa kita katakan dia menggunakan kita, dia juga sedang mengalami kesulitan tertentu. Hanya Allah yang tahu.

Janganlah macam tu, sayang persahabatan yang telah dibina. Beri penjelasan yang sepatutnya supaya dia tidak membuat apa yang kita tidak suka. Kadang-kadang kita juga perlu bertolak ansur dengan sahabat. Contohnya, saya boleh bertolak ansur dengan sahabat yang agak agresif berbicara sebab saya tahu perangainya sebegitu dan tidak mungkin dia akan mendengar kata orang lain. Jadi saya akan diamkan sahaja walaupun kadang-kadang pada pandangan saya ia agak keterlaluan. Memang semua orang tidak sempurna, saya terima dia sebagai sahabat dan saya amat menghargai persahabatan tersebut.

Untuk seorang sahabat, walau dimana kau berada, doa yang baik-baik akan sentiasa mengiringimu. Semoga kau sentiasa dikelilingi insan-insan yang pandai menghargaimu. Semoga kebahagiaan itu milik mutlak mu selamanya dengan izin Allah. "Ya Allah permudahkan lah urusan sahabat ini di masa hadapan, yang mungkin aku tidak akan jumpa dia lagi". Aminnn.

No comments:

Post a Comment