Monday 13 April 2015

Baked Sweet Potato yang Awesome

Siapa pernah makan sweet potato yang super delicious di Jepun? Makan panas-panas, musim sejuk pula tu sambil minum kopi panas. Perghhhhhh.. sedapnya dengan aroma yang mengigit-gigit.


Itu kalau di sana lah kan. Jadi, berpijaklah di bumi yang nyata. Rasa nak feel lebih sikit bolehlah makan time-time hujan, cuaca pun sejuk kan. Kalau tak berapa rajin nak membakar sweet potato ni tapi teringin nak makan boleh beli di EON ye. Tak perasan pula kalau ada kat tempat lain. Selalu lalu-lalang depan stall sweet potato ni, teringin nak beli, tapi akhirnya yang dibeli adalah Mr. Takoyaki sebab saya tak pandai nak buat Mr. Takoyaki sendiri.

Hakikat sebenarnya, saya lebih suka bakar sendiri sweet potato ni, simple sangat nak buat, tak susah pun nak bakar. Saya memang sangat suka benda-benda yang simple-simple ni. Then, boleh bakar banyak-banyak, makan sampai pengsan, tak gaduh nak berebut-rebut. Puas hati. Jimat pun jimat. 


Kalau nak baked sweet potato ni, carilah Japanese sweet potato yang elok kulitnya. Maksudnya yang tiada luka-luka dalam atau lubang-lubang buatan nanti bila dibakar airnya akan keluar dan cepat kering. Tak dapatlah sweet potato yang gebu lagi lembut. Satu lagi, jangan tertukar dengan keledek ungu ye. Rasanya lain sangat.


Ini cara saya bakar sweet potato.


Bahan-bahan yang diperlukan:


- Japanese sweet potato dan
- Aluminium foil





Kaedah nak masak pun senang je,


1) Basuh bersih-bersih sweet potato ni. Kalau saya siap sental guna span.





2) Bungkus dengan aluminium foil kemas-kemas. Tujuannya supaya sweet potato ni cepat masak dan kulit tidak kering. (Oh ya..kalau tak nak bungkus pun boleh letak terus dalam oven)


3) Dah siap bungkus, apalagi masukkan terus dalam oven dan bakar selama 35 min suhu 220 C.


Tingggg.... Ta daaaaaaaaaaaaaaaaaa...



Dah masak. Boleh dikeluarkan dan dibiarkan dulu selama 10 min. Kenapa? Kan masih panas tu, sabarlah dulu ye. Dah agak-agak boleh di ngappp, ngappplah sepuasnya. Ermmmmmmm..sedapnya, 


Ohhhhhhh... jangan lupa baca Bismillah.



No comments:

Post a Comment